Præsentation af Skrivopgave

Formålet med ”en introducerende præsentation” er, at eleverne får kendskab til, hvad skrivopgave.dk handler om, og hvad den kan bruges til

Eleverne skal kunne finde rundt på hjemmesiden.

Tidsforbrug: 20-30 minutter afhængigt af hvor meget dialog der er

Materialer: Computer med netadgang, projector/active board, tavle/flip over

Oplæg

Kort indledende snak i klassen ud fra spørgsmålene'

  • Hvad er svært, når I skriver opgave?
  • Hvad kunne I godt tænke jer at få hjælp til, når I skriver opgave?

Relater spørgsmålene og svarene til en opgave eleverne netop har afleveret, er i gang med eller snart skal begynde på. Skriv evt. stikord på tavle/smartboard



Fortsæt dialogen med eleverne ved at foreslå at skrivopgave.dk måske hjælpe med nogle af de ting, der er nævnt… Herfra er der to alternativer: Gennemgå skrivopgave.dk via en browser eller præsentationen af Skrivopgave.dk via en film.



Skrivopgave.dk hjælper dig fra start til slut, når du skriver opgave.

Det første man gør, når man skriver opgave, er at finde ud af, hvad man gerne vil skrive om. Under emnevalg finder du nogle bud på, hvor du kan finde et godt emne.

Når du har fundet et emne, skal du skrive en problemformulering. En problemformuleringen forklarer, hvad opgaven handler om og hvad der er ”problemet” ved emnet – altså det du gerne vil finde ud af ved at skrive opgaven.



Skrivopgave.dk hjælper dig med problemformuleringen ved at vise en skabelon, du kan skrive problemformuleringen ud fra: Skriv, hvad du vil redegøre for, hvad du vil analysere eller fortolke, hvad du vil vurdere og hvad du vil perspektivere – og så har du din problemformulering!



Når du har en problemformulering, som din lærer har godkendt, skal du i gang med at finde litteratur eller kilder som kan hjælpe dig med at finde svar på problemformuleringens spørgsmål.



Skrivopgave.dk hjælper dig med at finde kilder på biblioteket og på nettet. Der er forskel på information – noget er godt og noget er mindre godt til at skrive opgave ud fra. Det gælder om at finde den information, der bedst ”besvarer” din problemformulering. Det er værd at overveje, hvem der har produceret den information, du finder og hvorfor. Har forfatterne fx skjulte budskaber, som de ikke fortæller om. Eller er den information, de giver direkte forkert?



Skrivopgave.dk foreslår nogle spørgsmål, du kan stille dine kilder for at finde ud af, om de taler sandt. Det er altså vigtigt at være på vagt overfor, hvad andre fortæller dig. Men det er mindst lige så vigtigt, at du husker at fortælle læseren af din opgave, hvilke kilder du har brugt. Derfor skriver du en litteraturliste til sidst i din opgave. Skrivopgave.dk har en litteraturlisteautomat som hjælper dig med at sætte litteraturlisten op – så slipper du for at tænke på det.



Skrivopgave.dk er udarbejdet af en gruppe bibliotekarer, der tjekker al den information, de lægger ud på siden – derfor er kvaliteten i orden. Siden bliver opdateret løbende.