Lærervejejledning. Læs den inden du går i gang
Skrivopgave er en guide til informationssøgning i forbindelse med opgaveskrivning.
For at give mulighed for en mere aktiv formidling af indholdet på SkrivOpgave.dk har vi udviklet en gratis undervisningspakke til alle interesserede lærere og bibliotekarer.
Rigtig god fornøjelse!
Baggrunden for materialet
Det er de færreste elever i overbygningen som synes, at biblioteker og kritisk informationssøgning er interessant i sig selv. Derfor er udgangspunktet for dette materiale elevernes konkrete behov i forbindelse med opgaveskrivning.
Materialet er tilrettelagt, så eleverne bliver aktive i diskussioner og med selvstændige undersøgelser. Eleverne er altså selv med til at producere den viden om informationssøgning, de har brug for i deres opgaver – selvfølgelig under kyndig vejledning af lærere og bibliotekarer. Der lægges vægt på at forklare eleverne hvorfor de emner og problemstillinger, der tages op er interessante og relevante for dem. For eksempel hvorfor en litteraturliste ser ud som den gør, hvordan man bruger dem og hvorfor man overhovedet har dem.
Brug materialet som et samlet forløb eller de enkelte dele som ”krydder”, hvor det passer i fagene.
Oversigt over materialet
- Lærervejledning – læs den inden du går i gang
- Præsentation af SkrivOpgave.dk
- Oplæg og aktiviteter
- Emnevalg og problemformulering
- Aktivitet: ”Søg information” – fokus på kilder
- Aktivitet: ”Søg information” – fokus på søgeord
- Aktivitet: Kildekritik
- Aktivitet: Litteraturliste
Hvert af de ovenstående oplæg/aktiviteter er beskrevet ud fra:
- Formål (kompetencemål)
- Tidsforbrug
- Materialer
- Oplæg (til læreren)
- Aktiviteter
Oversigt over formålene med de forskellige oplæg og aktiviteter
- Formålet med ”en introducerende præsentation” er at eleverne får kendskab til hvad
skrivopgave.dk handler om og den kan bruges til. Eleverne skal kunne finde rundt på
hjemmesiden vha. menuen og søgefeltet.
- Formålet med aktiviteten ”emnevalg og problemformulering” er, at eleverne opdager
- hvordan de, vha. forskellige kilder kan finde et emne, der interesserer dem.
- hvordan de kan bruge kilder til at blive klogere på et emne så de kan skrive en problemformulering.
- Hvordan de kan komme frem til en problemformulering ved at stille spørgsmål til et emne.
- Formålet med aktiviteten ”Søg information – fokus på kilder” er, at eleverne opdager
- At forskellige kilder indeholder forskellige typer af information og derfor kan hjælpe
dem med at svare på forskellige spørgsmål. - At det sparer tid at vælge den rigtige kilde i forhold til det man gerne vil vide.
- Formålet med aktiviteten ”Søg information – fokus på søgeord” er, at eleverne opdager:
- At de skal kommunikere forskelligt med forskellige kilder, dvs. at de søgeord som de bruger, er afgørende for hvad de får ud af at bruge en kilde.
- At der er forskel på om det ord, de søger på, er en del af en sammenhængende tekst (som i en søgemaskine) eller en del af en beskrivelse som i en biblioteksbase).
- Formålet med aktiviteterne ”kildekritik” og ”litteraturliste” er at eleverne opdager at informationer er skabt med mange forskellige motiver for øje og at man ikke ved første øjekast kan stole på den information man finder. Kort sagt er formålet at skærpe elevernes kritiske sans i forhold til den information de finder (kildekritik) og i forhold til hvordan de selv bruger information (litteraturlisten).